A
kerti munka fő eleme a gyom irtása. Ehhez kapa szükségeltetik.
Továbbá ész és motiváció. Amíg nem tisztítjuk ki a kertet a
gyomoktól és nincs megfelelő kerítés a két illetve négylábú
állatok felhőtlen átsétálására, nemigen érdemes bármivel
benemesíteni azt. Még az ártatlan macskák is ahogy végig
fetrengenek a drága murok ágyás apró hajtásain, a napon
sütkérezve és a földből kikandikáló egérre lesve, az is tud
kárt tenni, mi csupán csak reménykedhetünk, hogy nem csinál
ebből szokást. Van egy valami ami reményeinket táplálhatja, hogy
a macska is olyan mint a nő, nem szeret sokat egy helyben koslatni,
így mehetnéke van, és előbb utóbb elunja a murokágyást
döngölni. De ha nincs valamiféle kerítés, az ember ukmukfukk átgázol a kerten, a kutyák minden szépen elültetett akármit
hűségesen kikaparnak, mert hátha az ember eldugott oda előle
valamit.
Ezt
így elgondoltam, ahogy nyálazva az erőlködéstől kapálgattam a
gyomot a kis kertemben, ilyen meditáció forma. Mert értelme nincs,
de valami szent foglalatosság címén, a Föld Anyával való
söntölés címen, legalább a kút körül csináljak egy pici
rendet, hogy az ott lévő három rózsabokrocskám, a két fa: alma
és meggy alatt, a tálcákban elásott különféle hagymás
virágjaimat, köztük a régóta szaporítás végett termesztett
hóvirágjaim körül felszabadítsam a múlt évi száraz gyomok
hulláitól, illetve a már zöldellve hatalmasodó új gyomoktól a
helyet.
Így
takarítgatva, forgott elmémben, hogy most megint mindenki szemlélet
váltásról beszél, hogy megváltozik a világ. Hogy lesz valami.
Egyesek frekvencia ugrásról beszélnek. És hogy jobb lesz minden.
Az emberek megváltoznak. Jobbak lesznek. Megszűnik a hajtás.
Átértékeljük a valóságot.
És
már látom, ahogy beszerezzük a polisztirén felcsavarható
imaszőnyeget, törökülésbe ülünk és zümmögve meditálunk.
Kreatívan. És katt az új frekire.
Ahányszor
az emberiség ilyesmikről kezdett el álmodozni, utána nem szokott
maradni semmi, csak a szekták terjedtek és terebélyesedtek, de se
freki nem ugrott, és a kapitalizmus se fogyott, hanem inkább jobban
levadult. Viszont az imaszőnyegek valós piaci potenciállá
fejlődték ki magukat. Spirituális központok garmada jött létre,
egyik neoprotestáns vallásnak sem sikerült ennyi fiókot
létesíteni, mint a spiritualizmusnak. Lassan mindenik utcában lesz
egy elérhető guru, ki a megfelelő leszaromsággal, cinizmussal
fogja a frekiket izgatni és a szomorú, anorexiás, kiábrándult
feministákat.
Az
istenhívők meg abban reménykednek, hogy a vadbarmok hirtelen
megjavulnak, nem fognak többé erőszakkal elvenni, nem fognak többé
fondorlatok útján halmozni, hanem előveszik imádságos könyveiket
és elkezdenek mindenkitől bocsánatot kérni, akiknek eddig
megkeserítették az életüket.
Még
én is azt mondom, hogy ötven évente a világ sorsa fordul egyet
egyet, ami volt ötven évig alant, az lesz aztán ötven évig
fent. Én az én ötvenesemmel elég sokat voltam alant, úgyhogy
ideje lenne ugrani odafel. Akár úgy is, hogy totál felkerülök: a
mennybe. De valamiért érzem, hogy ez sem olyan könnyű, mint
amilyen ciklikusnak tűnik.
A
nagy bumm, a nagy frekiváltás, vagy az új átértékelés ideje
mindig aktuális volt. Bármikor meg lehetett volna lépni, de az
emberiség mindig megfelelő alkalomra várt. Mint a szűz lány, aki
addig addig várta a fehér Mercán a kockahasú, dúsgazdag szőke
olajherceget, amíg beválogatott egy „meetoo” méltó barom
pasival. Mondván: az esztergályos, asztalos nem ember.
Az érem két oldala |
Nagyon
érdekes és kifejező, hogy az átértékelést még mindig a
kurvakapitalista órabérhez kötik, hogy azért a kilenc pont öt
eurót megkapja azért. Mert tegyük már világossá, hogy a
kispolgári gazdasági mutató ez az összeg körül mozog,
ország-világ polgára oda koncentrál, ahol megadják a kilencpont
öt eurót minden ledolgozott órájára. Oda hívja istene, ahol ez
a mágikus szám megjelenik. Kilenc pont öt. Jézus hív. És ki tud
Vele ellenkezni? A jel az, hogy ahol a tőzsde megvirítja a kilenc
pont ötöt, a Sors, a Karma, a Lófasz, oda hívja. A füstoszlop.
Arra nyílnak a tengerek is. Onnan szól az utolsó nap kürtje is.
Otthon
megáll a levegőben a szerszám, lassított mozdulattal hullik a
földre, szánalmas pusztulását elkezdve, míg frekvenciált
emberünknek mint Speedy Gonzales esetében, már csak hűlt helyét
látjuk.
És
mégis, mi lehetne az a nagy szemlélet váltás?
Én
elmondom.
A
valós szemlélet váltás az lenne, ha megelégednénk egymással.
Tegyük fel, hogy egymásnak többet jelentünk, mint bármi és
bárki más. Együtt akarunk élni. Nagyjából ugyanazt a nyelvet
beszéljük, nagyjából ugyanúgy érzünk és hiszünk, és noha
nem annyira fejlettek a szakmai és ipari parkjaink, ráhangoljuk az
igényeinket. Valahol innen kéne kiindulni.
Aztán
meg kéne beszéljük ezt a tulajdonosi viszonyt is. Rendben van, van
nekem ez a nagy műhelyem, és mondjuk ott vannak az Istik, akik
csórók, és tegyük fel, valamiért eldöntik, hogy megugorják ezt
a frekit. Hogy lehetne összehangolni a dolgokat?
Egyik
lehetséges forgatókönyv, ami eddig sem volt sem titok, sem tabu
részemről, hogy társuljunk. Uraim, társuljunk! Én első perctől
mindig felajánlottam, hogy legyünk társak, ne legyünk gyapotföld
tulajdonos és vert fekák, akik éhbérért hajszolva vannak.
Legyünk mint Dzsízessz és a tanítványai, halásszunk együtt és
szegjük a kenyeret testvériesen. Mi van ennél szebb?
Mit
jelent ez?
Vegyük
például a kertet.
Mondjuk
vagyunk hárman a „kolhozban”, a „gittegyletben” és
eldöntjük, hogy azt a pici lehetőséget is kihasználjuk, hogy van
egy kertünk. Minden nap, mindhárman dolgozunk egy órát a kertben.
Mindenki a lehetősége szerént. Az év folyamán keletkezett
terményeket elosszuk testvériesen. Természetesen a befektetéseket
is közösen adjuk össze.
Vegyük
a műhelyt. Beszéljük meg hogy mennyiért vállaljuk. Kapjuk meg a
középutat, hogy folytonosan legyen munkánk. Ha drágások vagyunk,
kevesebb munkánk lesz, ha megtaláljuk az arányt, lesz bőven
munkánk. Dolgozzunk együtt, arányosan, ki ki a maga ritmusában.
Ki tudásban, ki erőben áll hozzá. A végén meghúzzuk a vonalat,
s mi marad a transzparens kiadások után, osszuk testvériesen.
Tehát
szemlélet váltásról beszélünk.
Ha
a kilenc pont öt eurót vesszük alapul, nem leszünk képesek
szemléletet váltani.
Olyan
pszichológiai és filozófiai folyamatok zajlanak a világban,
melyek nem kompatibilisak semmilyen szemlélet váltással. Csak
pszeudo szemlélet váltások jöhetnek szóba, mint a szektásodás.
Az nem szemlélet váltás, hogy az ember megvilágosodva vesz egy
falusi házat és ott nem biokertészkedik, hanem appokat ír
laptopon. Hajnalban lesi a Nap felkeltét, hallgatja a zúzmara
cseppenését, majd a madarak csicsergését, aztán megnézi onlájn
ahogy még egy G4 tornyot felgyújtanak és lelkében hálaima
zengedez, ahogy onlájn nézi a szemlélet váltást, a nagy freki
ugrást és délig talán ír egy facebook aplikációt, ami majd a
kurva kapitalista tőkéjéhez fog még egy nullát írni. De ott az
émelyítő érzés, hogy ugye, mint a guru, a varázsló megjósolta:
megél majd semmit csinálásból. Jobb ez mint a fáradtságos
halászat és utána a szánalmas, szénhidráttal tele kenyér
szétosztása.
Igen,
csak ezzel zárhatom le és engedhetem el a mai bejegyzésemet, hogy
megismétlem: olyan pszichológiai és filozófiai folyamatok
zajlanak a világban, amiknek ismerete nélkül nem leszünk képesek
szemléletet váltani.
Marad
a 9.5 eurós órabér mérvadónak.