Artizán Blues Rádió

Loading ...
Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Stream Proxy
A fenti kis ikonok egyikére kattintva lejátszó lista tölthető le. A blog további böngészéséhez új ablak nyitását ajánlom, hogy a rádió zavartalanul tovább működhessen. Köszönöm.

A változás te magad légy

Minden második blog erről szól. Hogy a változás te magad légy. Ó, én balga! Hogy ezt eddig nem értettem. Hogy ez miről szól?
Jött, hogy itt hagyná a motorját nálam. Nem tudta eladni. Esett az eső, s ezekkel e húsvétokkal nem volt piac. Kiment, de az eső miatt, s a húsvétok miatt nem jött senki. Mert ma elmegy végleg Németbe. A gyerekeihez. Megy a feleségével. Bepakolták a dubát. Vannak már ilyen költöztető járatok Németbe. Csak kétszázötven euró. Megmondta a gyerekeinek, hogy eltöri a lábukat, ha haza jönnek. Nincs már itt mit keressenek. Nincs már itt jövő. Majd jön és elviszi a motort is.
Tegnapelőtt hívott egy Ausztráliában élő román ismerősöm, aki sokat dolgoztatott, ilyen lakás berendezéseket rendelt tőlem. Valamikor jött ő is az ilyen nagy hazafias dumákkal, hogy itthon kell valamit kezdeni. Nagyon jó dizájner a csaj. És tudta mindig mit akart és mindig letette a lóvét rendesen. Uram Atyám, ha ilyen világ lenne, mondtam mindig, érdemes lenne dolgozni. Jó érzés, amikor lovettában is értékelik az ember munkáját és nemcsak hátveregetésben. Ritkán találkoztam olyan rohadt kapitalistával, aki elkezdett volna kekeckedni a lóvéért. Ez egy jó erkölcsös balkáni módszer. Mármint a kekeckedés. Igaz, a rohadt kapitalista sosem jött a szöveggel, hogy a változás te magad légy. A rohadt kapitalista mindig azzal jött, hogy mikor lesz kész? Ezzel a csajjal fél órát beszélgettünk. Azt mondta, Attila, verjél ki mindenféle illúziót, hogy a te fiadnak Romániában jövője legyen. Az euró összeomlik, a Balkán visszahúzódik: „nájtmer” (rémálom). Az lesz.
Mondja a feleségem ma, hogy tudod, hogy helyet kell hagyjál még egy lakásnyi bútornak, nem? Ne mondd. Mondtam neki. De igen. Mennek Angliába. Végleg. A férje kiment másfél éve, most megy a feleség is a gyerekkel.
Elmentem a konyhakredencig, bevettem egy piáfent, huzatot kapott a fogam, fájt az egész pofám, az a fog is fájt, ami már nincs. Nem is tudtam, hogy a fogak lelkileg nem hagyták el a számat. Gondoltam, amíg hat a gyógyszer megnézem a fészbukkos ismerőseimet, hallám mi jót mondanak? Ki sem nyitom rendesen, mert ugye lejárt már a havi gigabájt internet kvótám és amiatt átvált a lassúbb, a majdnem nem létező sebességre, és bejelentkezik az egyik srác, aki dolgozott velem egy pár hónapot, hogy Franciába van pár éve és most kivitte a feleségét is. Ezelőtt két hete vagy három? Ki tudja ebben a zsibbadásban az időt számolni? Volt nálunk egy nagyon kedves ismerősöm. Aki több éve már kint él. Azt mondta, Uram, Atyám, de jó, hogy hazajöttem. Mert csak most tudom értékelni, hogy ott kint jó helyen vagyok.
Még a Ceausescu korszakban közszájon forgott egy vicc: „hogy jött Nicu a feleségéhez és mondta, te Elena, lassan csak mi ketten maradunk az országban, a többiek mind kimentek nyugatra. Mire Elena kérdi: Te és még ki?”
Ez a vicc jutott most nekem eszembe. És belém nyílalt annak a felismerése, hogy a változás te magad légy. Ennek az értelmét én csak ma értettem meg. Hogy ne várd a változást mástól.  Te magad légy a változás amit látni szeretnél a világban.
Ezt még azért le kellett írjam.

5 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszett az irasod Attila!olyan pikirtes:)

    VálaszTörlés
  2. Menni kéne, én mennék is, menekülnék addig, míg lehet, vinnék magammal mindenkit, de nem tehetem. Nem tehetem, mert ahhoz meg kellene reparálni a fejemet, az meg nem megy. Maradok. Aki tudna menni, az meg még mindig nem érti kristálytisztán a helyzetet, vagy ha érti visszatartják a csodaváró családtagjai.

    VálaszTörlés
  3. Nagyapám nem volt zsidó. Kereskedő volt azért, és sok zsidó ismerőse volt. Mondták neki: Bandi add el mindenedet, vegyél aranyat, gyere mert megyünk Amerikába, rossz idők jönnek. Nagyapám, mint apám és én, ízig vérig balfaszok, nem adott el semmit, azt mondta, szereti a hazáját, nem megy sehova. Nem olyan fekete az ördög. Majd az isten megsegít.
    Elvették mindenét. Elvették mindenünket.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Attila!
    Szerintem nem voltak balf...k, csupán a szívükre hallgattak. És egyszer pont te írtad nekem, hogy nem a hely számít, hanem ami belül van, vagy valami ilyesmi volt a lényege. Egyébként megleltük BoldogSzert - most más az anyagiakban is!
    Úgyhogy a belső változásunkat tükrözi ez a külső változás is.
    Andrea Réka

    VálaszTörlés
  5. Ennyi idősen menni? Miért mi? Miért nem ők? És ha nem akarnak menni, akkor miért is nem küldjük el őket?

    VálaszTörlés