Vajon
mi indította Jézust, hogy megmentse a Világot? Hogy jutott arra a
megállapításra, hogy nem nemzeti kérdést, nem gazdasági
rendszert kell megváltani, hanem úgy en block az emberiséget?
Fene
tudja, milyen elgondolásból, miféle szociális perverzitásból
veszem észre a nehezen élő embereket? Talán az én nehezen
szuszogásomból, fáradságomból, verejtékezésemből kiindulva
társítok?
Felbosszant, ha pimasz cigányt látok kéregetni. Miért van az, hogy a szomjas cigánylánnyal megosztom a cukornélküli kólámat? Mert látom, hogy elcsigázott és szomjas. Abban a percben az embert látom benne.
Elítélem a cigány kéregetést, de ha elcsigázott kéregetőt látok, mégis megszánom. Pedig utálok mindent amit képvisel.
Idegesít a filmben az idióta német fiatal Kambodzsába költözik, mert
szerelmes lesz egy éjdszes kurvába, és nemhogy kiemelné onnan a
csajt, ha már nem bírnak egymás nélkül (viszont a csaj vígan
elvolt csak a pénzével), de átveszi azt a buddhista életformát
is, csomagba a tróger családjával, kik egy nádfedél alatt élnek
harmincan, de ez nem gátolja őket, hogy pénzért kártyázzanak?
Mert ugye, a Világ proletárjai egyesüljetek című marhaság csak
akkor működik, ha valakit le kell rántani a mélybe. A konzervatív
álcába bújt fatalizmus, melynek legtöbbször ilyen bárgyú
Jézusarcot kölcsönöznek, tulajdonképpen egy idióta hencegés a
nyomorral. És a marha, a kapitalizmusban csalódott szolga lelkű
polgár meg ebben a szent piszokban lát valami szentimentális,
lelki felemelkedést... Nem éppen negyven szüzet gondol a
letisztult vonalú mennyországba, de valamiféle szent szüzességet
mindenképp. Egy titokzatos, sejtelmes, ember által eddig nem
tapasztalt boldogságra pályázik... Naná.
Jézus
sem igen szűkölködik ezzel a dizájnnal előjönni. Ígérget,
hetet-havat. Sosem kifogyó kenyereket, bőséges halfogásokat, hogy
csak úgy potyog majd inggyé minden. Mint a kampány csomagok: kis
olaj, kis vaj, meg virtuális ígéretek...
És
mégis, nagyon a lényegre tapint: Az ember alapjában véve bűnös,
reménytelen. De általa van megoldás. S akkor hozza a szegények
felé lehajolás csomagot, azzal hogy ha van két inged, mindenképp
oszd meg. A birkáidat meg adományozd el.
Néztem
a felborult kamiont, deszkák mindenfelé... egy meszes hordó is
kipukkadt, minden tele volt mész pasztával. Egy szar, ilyen
Jóska-Pista vállalkozó teherautója lehetett. Az most trapára
ment. Ahogy néztem, valamit kikerülve került az árokba, de úgy
felfordulva... Pillanatra lelassítottam, míg mindenki tovább
száguldott, és elgondoltam, biztos jól jönne egy segítség
nekik... De én is tovább mentem... Megoldják. Ahogy én is
megoldottam, ahányszor lerobbant az autóm és nyolc órát
kuksoltam a 32 fokos melegben és senki nem akart segíteni, sem
barát, sem ismerős, se senki.
Nincs
egy hete, hogy megint leállt a benzin szivattyú, fiammal 1
kilométert toltuk az autót ketten, hogy egy beugróba tegyük
biztonságba magunkat. Egy rendőr autó is elment mellettünk, a
többi sofőrök meg simán ledudáltak mérgesen... Emberségből a
rendőr a hátunk mellett bekapcsolhatta volna lámpáit, míg
betoljuk az autót biztonságban... de baszott ránk.
Nem
bosszúból nem segítettem ezeknek. Hanem mert este volt, siettem és
igen, elegem van az altruista hozzáállásból.
Az
állomás buszmegállójában egy öreg, kötényes néni ült egy
padon, fáradtan, elernyedt végtagokkal, törölte izzadságát.
19:36 volt, valószínű most végezte a munkáját. Lehetett 70
éves. Hol leszek én akkor?
Ahogy
egy pillanatra elnéztem, arra gondoltam, hogy a Jézusista
szándékoknak ez egy tökéletes modellje lehetne.
Miért
kell egyeseknek megszakadni a munkától? Mások meg egyáltalán nem
dolgoznak, vagy olyasmit művelnek, ami nem szolgál senkinek.
Ha
van kapitális bűn az emberiség életében, akkor a munka az.
A
trógereknek azért bűn, mert anélkül is megélnek, a
megszakadóknak meg azért, mert mások helyett is dolgoznak.
Jézus
ezt felismerte, és nem kezdett el nemzetieskedni, háborogni, hanem
abbahagyta az ácsságot és elkezdett prédikálni az emberi
bűnösségről és attól való megváltásról.
És
való igaz, ha mindenki kiveszi a részét, és visszafognánk az
igényeinket, nem kéne se agyon dolgozzuk magunkat, és több időnk
lenne egymásra.
De
a kérdés az, hogy jó e ez nekünk?
Csak
oda kerülök vissza, hogy az ember reménytelen úgy en block.
Mindenki
csak magamagát tudná megmenteni.
És
ebből Jézus nem kért.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése