Artizán Blues Rádió

Loading ...
Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Stream Proxy
A fenti kis ikonok egyikére kattintva lejátszó lista tölthető le. A blog további böngészéséhez új ablak nyitását ajánlom, hogy a rádió zavartalanul tovább működhessen. Köszönöm.

Érettségi hiszti

Alábbi hozzászólásommal a Transindexben megjelent érettségivel kapcsolatos cikkre reagáltam:

"Élő példája vagyok annak, hogy az iskola több kárt tett bennem, mint jót. Nem tudom, az ember már fiatalon honnan tudja, érzi, de én már első osztálytól mind mondtam, hogy dolgozni szeretnék. Persze senki nem vett számba. Lehúztam iszonyatos kínok közt a tíz osztályt, és úgy adódott, hogy 16 évesen végre elmehettem dolgozni. Társadalmi nyomásra én marha, iszonyatos erőfeszítésekkel elvégeztem az estibe járni, valahogy elvégeztem a 13-ik osztályt is. Kétszer érettségiztem, mert mindenki úgy állította be, hogy nem lehet érettségi nélkül meglenni. Átpréseltek azon is. Mindeközben mindenki úgy nézett rám melósra, mint egy társadalmi söpredékre. Ez nagyban segített abban, hogy kisebbségi érzésem támadjon, viszont a lázadás is beindult bennem. Senki nem támogatott abban, hogy a munka nem szégyen!
Jött egy amerikai cégkoncepció, a multi level marketing, ami nem tárgya hozzászólásomnak, a lényeg, hogy jött egy motivációs csomaggal, amit életemben először hallottam. Hogy a sorsodért csak te vagy felelős és ehhez kapcsolódó lelkesítő dumák. Bennem akkor indult be valami és a munka iránti szeretetemet egy magasabb szintre emeltem: elkezdtem a saját vállalkozásomat.
Vésőről kalapácsra, fúrógépről gyalugépre fejlesztettem asztalos vállalkozásomat és immár 30 éve tartom a vonalat, saját műhelyem van, komoly praxissal és klientúrával.
Tanító nénim azt mondta: egy rohadt lusta dög vagyok, utcaseprő lesz belőlem. A tanáraim dettó: élhetetlen, lusta, bunkó. Az iskola jegyeim azt mutatták, hogy egy senki leszek, folyton a bukás szélén álltam.
Senkinek nem volt igaza! Nekem volt igazam! Dolgozni akartam és dolgoztam is. Soha egy percet sem bántam meg életemből, nem tudtam magam elképzelni egy irodában, egy akta tologatós íróasztal mögött csinálni a nagy semmit és sunnyogni a főnökök jóakarata után!
Ha az iskola megtanított valamire, az az volt, hogy mekkora képmutatás zajlik az úgynevezett értelmiség hajsza mögött.
Viszont! Mekkora segítség lett volna nekem (és a hozzám hasonlóknak), ha komolyan vettek volna első perctől és a munka iránti érdeklődésemben segítettek volna előre úgy tudás, hozzáállás, mint eszközileg!
Az iskola rendszer nem más, mint az elitet szelektáló szita, hogy nyilvánvalóvá váljék: ki a rendszerbarát, hűséges szolgalélek, aki által tovább éltetni lehet a rendszert. A többi az a salak, selejt, évente jól kisajnáljuk őket, lelustázzuk, lebunkózzuk őket és nagy képmutatón ajnározunk.
Naná, hogy az állami szerveknek eszük ágában sincs a fertő melegágyát reformálni, és eszük ágában sincs a benne dolgozók nagy részének sem, hisz minden a marketing része."


5 megjegyzés:

  1. Teljesen egyetértek (még akkor is, ha tanár lett belőlem...), családom tagjai a kezük munkájából éltek és mindig csodáltam a kézügyességüket. Anyai nagyszüleim kőműves-dinasztia tagjai, apám afféle "ezermester" volt, mindennek a modját megtalálta, ha jól megfigyelhette mástól. Egyszer itteni (francia) szülőket próbáltam meggyőzni: a fiuk álma az volt, hogy cukrász legyen... Ők maguk azon veszekedtek vele, hogy "többre vigye, mint a szülei", folytassa a tanulást az érettségi után...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vannak egyértelmű jelei egy emberi alkatnak, hogy mit szeretne, mire képes... például, ha valaki nem sportos alkat, hiába erőltetik sportolni, tiszta szenvedés lesz neki és örökös frusztráció. Az örökös ezermesterkedőt viszont kínzás beültetni egy padba és fegyelmezett testtartásra kényszeríteni hogy csak bambulja a táblát. Rossz a jó tanuló fajtának is, aki mindig be kell várja a többieket is... nem tud ő sem szárnyalni...
      Elnéztem a fiam osztálytársait is, jó nagy állat kilencedikesek, persze, hogy látszik rajtuk a lomhaság, elnyűttség, fáradság napi hét-nyolc óra padban ülő semmittevés után. De ha megkérdezné valaki őket... a fiam egész nap számítógépeket szerelne egy műhelyben, a barátja autókat szerelne egy másikban és így tovább... Nem normális, hogy az ilyen alkatú embereket bekényszerítik egy padba és semmittevésre erőltetik... Normális, hogy frusztráltak és hasznavehetetlennek érzik magukat.

      Törlés
  2. Németh László már letett egy javaslatot a múlt században, miképpen lenne célszerű a gyerekeket válogatni a tehetségük, adottságuk figyelembevételével. Vajon hány ember tud róla? Hányan olvastuk? Ki tett bármit azért, hogy legalább beszédtéma legyen ma is belőle.
    ... én sem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is most hallok először róla, általad... utána is nézek majd mit mondott az iskoláról. A wikipédián amit hirtelen elolvastam róla, eléggé sok mindennel foglalkozott, a határokat feszegetve, hol ennek a rendszernek, hol annak volt a begyében.
      Érdekesek ezek a jellemzések.
      Ha Mollináryról olvasnék valamit, akkor biztos hetet havat összehordanának róla, melyik félnek, hogy tetszene, tetszik vagy tetszett, de engem az ember érdekel, hogy egy adott helyzetben mit csinál és miért.
      Kár teljesen kitörölni ezeket az embereket a múltból, mert nem biztos, hogy nincs mit tanulni tőlük.

      Törlés
  3. Megkeresem, és lefényképezem pár oldalát, ha érdekel. De nem regény. Lassan jó olvasni.

    VálaszTörlés