Jó,
a gonoszt értem.
Élni
akar. Ezért tolong, tehénkedik, ellehetetlenít, hazudik, öl,
csal.
De
a jó? Az honnan ered?
Hiába
nézzük a természetet, hogy cuki fák, növények, állatok, azok
mind élni akarnak.
Mikor
elültettem a málna, szeder s egres bokrot, tavaszra szépen ki is
hajtottak. Hallelúja, zengett lelkemben a dicshimnusz. De történt,
hogy mással lettem elfoglalva, mire észbe kaptam, a gyom túlnőtt
a kis hajtásokon, nem kaptak fényt, kiszáradtak. Esélyük sem
volt hajtásaikat gyarapítani.
Mikor
látunk egy cuki fát, ahogy lengedezik szép ágaival,
méltóságteljesen suhog a világba s énekli: jó nagy fa vagyok s
még nagyobb leszek, alant az orgonabokor hiába nyújtja nyakát,
tekintget jobbra balra, az árnyékban nem tud fejlődni. Előbb
utóbb elpusztul. A fa cukiságból megölte.
A
macska is énekes madárra szakosodik, megunván az egeret. A veréb
csicseregve kapja el röptében a legyet.
Így
a másik asztalos is azt szeretné, hogy szűnjek meg létezni, csak
neki legyen munkája, piaci jelenlétemmel rontom az árképzést.
Egyébként templomba járó, nemzeti érzületű jó magyar.
A
jónak vannak ilyen beütései, hogy éljen más is. Adjunk fényt az
elnyomottnak is. Álljunk egy picit félre, hogy neki is jusson.
Osszuk meg vele amink van.
És
ez a jó attól sem retten vissza, hogy látja, tudja: egy nap ez a
kisegített, támogatott, egy nap akkorára nőhet, hogy cukiságból,
élni vágyásból elsepri őt: a jót.
A
földi élet szimbiózisa: ahol léttér jön létre, ott élet is
lesz. Ahova az ember ültet, oda élősködők jönnek. Ahol a jó
szándék felüti fejét, jönnek a cuki gonoszok. Akik élni akarnak
bármi áron. Ezért talpraesetten, sietnek nem sokat teketóriázva
élni. A jó ember meg mint a jól betrágyázott talaj, az édes vérű
énekesmadár, eledelül, lehetőségnek szolgálnak.
Az
értelem azt mondja, hogy menj tanuld ki az élet fortélyait.
Keménynek kell lenned, az élet nehéz. Igen, néha tehénkedni
kell. Meg csalni, hazudni. Néha ölni. Jó, nem késsel, hanem
lélekkel. Vesd be a lelki veaponokat is. Zsarolj, járass le
másokat. De légy mindig mosolygós. Az emberek megtévednek a
mosolyodtól. A jóval szemben a legjobb harcmodor: önnön
hiányosságával öld meg: nem ütne vissza semmiért, inkább
tovább áll sértődötten. Sértsd meg. Bánatosan elkullog. Ilyen
a harc. Bamba őz, ha ezt nem érti.
Mert
ugye, honnan a jó? Nem hülye a jó. Néha értelmesebb a gonosznál,
mégis, honnan benne a jóság? Tudja miként kéne élni ebben a
világban, mégsem él úgy? Ha isten is úgy teremtette a világot,
hogy az élőlények egymást felfalva éljenek, miért áll ennek a
törvénynek ellent? Miért akar minduntalan isteni törvényt
szegni? A teremtésnek más irányt adni?
A
gonosz látván a jó csökönyösségét, hogy képes a saját
kárára jót tenni, kitalál egy szép mesét a feltámadásról,
istenről s a jóságról, hogy legyen a jónak min egész életében
rágódjon, s egye a fene a lelkiismeretét, hogy jóságában nem
tud elég jó lenni. Hogy önnön súlyával lehessen leteperni s
végezni vele.
Mert
hogyha én félreteszem a világ összes összezagyvált vallásait,
kitalált isteneivel, bálványaival együtt, a jóság az
mindenképpen egy természet ellenes, egy más világból bepottyant
ALIEN.
Ez most nagyon a szívemből való...
VálaszTörlés