Artizán Blues Rádió

Loading ...
Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime Stream Proxy
A fenti kis ikonok egyikére kattintva lejátszó lista tölthető le. A blog további böngészéséhez új ablak nyitását ajánlom, hogy a rádió zavartalanul tovább működhessen. Köszönöm.

A félreduma

Minél jártasabb, tapasztaltabb az ember, annál inkább hallgat vagy félrebeszél. Mondja a semmit.
Egy doktor docens akadémikus nem mondhatja, hogy menj a picsába. Nyolc oldalon keresztül, idegen szavakkal, mindenféle csűrcsavaros, semmit mondó, sehova se vezető nyelvezetben, inkább egy bonyolult, az életben sosem előforduló algebra példához hasonlóan kombinálva a szavakat, de csak elküld a picsába. De nem bizonyítható rá, hogy bárkit is elküldött valahová.
Ha a macskám odajön hozzám, egyértelműen nyávog ezért vagy azért. Az ember rögtön tudja, mi a baja. A macskára azt mondjuk bunkó, primitív. Mert szókimondó. A szókimondóra is azt mondják, hogy bunkó, nyers. Kiműveletlen.
A szót ki nem mondó, az a művelt. A kiművelt.
Jött ez a Jézus, kimondta a szót, és lőn bonyodalom. Hogy jön ide egy ácsmester fia? Mondták, ha félre akartak beszélni az írástudók.
Legtöbb ember mit nem adna, ha lenne egy kis erkélye a nappaliból kinézve. Nem zavarná, ha az erkélyt övező deszkák nincsenek kimintázva, vagy nincsenek úgy lecsiszolva. Még itt-ott szálkás. Nem zavarná.
De egy kiművelt ember már tudja, hogy az erkély deszkáknak is meg kell legyen a megfelelő finitásuk. Sőt, ahányszor kimegy az erkélyre, szemrevételezi, ha elég sima e minden.
A tudósok azt mondták, hogy a maláji repülőt egy igen erős, külső energia valami kényszerítette lezuhanni. Egy szóval sem mondták, hogy kurva orosz bomba. Ők ilyet nem mondhatnak. Egyrészt azért mert kiműveltek ezek a tudósok, másrészt azért, mert félnek az oroszoktól.
A miniszter elnök fogalmazhat így: nem az én tisztem konfirmálni, hogy bárki mehet a picsába vagy sem.
A papok sem tudnak konkrétan utat mutatni a tévelygő ifjúságnak, ezért szépen azt mondják: majd az isten.
Egy ilyen nagy massza az élet, mint a megfagyott és kifagyott ragasztó, egy lében millió csimbók, de nem ragaszt már semmit. Nem áll többé össze.
Van aztán a plebszben is egy ilyen emberi túlfűtött büszkeség, hogy az anyjába őt ne küldje senki. Ki a bicskát, hadonászni vele a másik előtt, hogy mit mondtál? Anyám picsája? A másik meg megijed a bicskától és azt feleli, nem te marha, azt mondtam apád fasza. Erre plebsz elteszi a bicskát és aszondja, az más. Anyámról ne mondj semmit.

Ha ez a zsülien hívott volna, ilyen félreművelt semmitmondásos módon mondtam volna neki, hogy az egyik kezemmel cirkulázok, a másikkal abrigtolok. Rákérdett volna, hogy a tökömmel akkor mi van? Mondtam volna, hogy az izzad. Ebből mindenki megértette volna, hogy gáz van. De nem hívott. Hanem aztán mondtam neki ilyen félreművelt módon, hogy hallod, úgy dolgoztam, hogy az egyik kezemmel cirkuláztam a másikkal meg abrigtoltam. Richtig rákérdett, hogy a tökömmel mit csináltam közben.
Röhögtünk. Nem rántottunk bicskákat.

Reklámmentes rádiót hallgatok néha, a minden románok rémposztját, a kulturális rádiót. Egy egy irodalmi felolvasást hallgatva, állok és fülelek, meresztem a szemeim, hogy mikor jön el az a rész, ahol kiderül, miről van szó. Maradok mint a buszmegállóban, ahova nem jön busz. Mint a dzsezzben sok hangszer kalimpál ide-oda, nem érthető hova visz, de művelt körökben illik dzsezzesen bólogatni rá, mint akik értjük.
Értem én a bonyolult szöveget, de mire jó az, ha nem értem mit akar mondani?
Már angolul is értem, hogy a well drenaded soil, az a jó vízelvezetésű föld, de bazeg senki nem mondja el a jó vízelvezetésű soilnak az összetételét. Hogy egy rész sóder és egy rész föld. Oszt csá. Hogy is mondhatnának ilyet? Még megértené a hobby kertész is a dolgok lényegét. Hát ne értse.
A fürj táp papírján sincs, hogy ennyi meg ennyi benne a búza, kukorica s napraforgó, hanem hosszú táblázaton van felsorakoztatva a sok fontos elem, amit tartalmaz, százalékban per gramm. Hogy a magamfajta bunkó parasztja semmit se értsen.
Tudom én a dolgok nyitját, a sok félreduma azért van, hogy ne tudódjon ki a szakmai titok.
A szakmai titok pedig az, hogy nincs szakmai titok. Marad a félreduma.

1 megjegyzés:

  1. Van egy jó mondása Tóth Ferinek. A
    "problémafenntartó problémakezelés"
    Aki el akar érni valamit, az átvágja a gordiuszi csomót, aki szakmai kihívásra vágyik, az kicsomózza.
    Én szeretem kibogozni a csomókat, de van, amikor kés-olló megoldás fejezi be.
    Azok a fürjtápkészítők is élni akarnak valamiből, és ezért akasztanak hasba a portékájuk köré bodorított szövegeléssel.
    Örülj neki, hogy a fürjeid jól érzik mgukat, és tojnak a fürjtápra is, meg Neked is. Aki meg fürjpépet tart gyufáskatulyában, az megveszi majd a tápot.

    VálaszTörlés